Kasih sayang dari cucu kepada atuknye….
Beberapa keping gambar yang aku rakamkan tentang anak buah aku Emily atau nama panjangnye Raja Nur Emily Fareesna dengan atoknye di atas katil…. Bila aku lihat perangainye dengan atuknye amat aku tersentuh hati…. Walaupun dia baru berumur 2 tahun tetapi kasih sayangnye dengan atuknye amat aku terharu…. Emily macam faham keadaan atuknye yang terlantar di atas katil…

Emily suka mengusap kepala atuknye bila dia baring di sebelah….

Dia suka baring sebelah atuknye bila datang ke rumah aku dan ketika atuknye sedar pasti dia akan melompat naik ke atas katil dan baring sebelah atuknye sambil mengurut2 kepala atuknye…. Kadang2 tu dia usap2 kepala atuknye seakan2 menenangkan atuknye dari sakit…. Dan kalau dia datang ke rumah aku ketika bapa aku di wad, dia akan berlari ke arah bilik mencari atuknye dulu…. Bila ditanya atuknye di mana, dia akan menjawap “Atuk shpital, atuk shakit…”….

Satu pelukan untuk atuknye yang menunjukkan sayangnye dia….

Aku dan adik aku Anor suka menyakatnye, menyatakan yang aku nak baring sebelah atuknye dan pasti dia akan bising mulut tak beri kitaorang baring dan menghalaunye… Sayang sangat dia dengan atuknye, walaupun atuknye tidak menjaganye (sebab time tu pun bapa aku dah uzur dan tidak berani memegang budak takut terlepas) dia semasa kecil cuma emak aku sahaja yang menjaga sepenuhnye semasa di kampung…..

Pasti kitaorang takkan diberi peluang untuk baring kalau dia ada…. Habis dihalaunye kitaorang…

Tetapi naluri hati budak bila difikirkan lebih memahami dari kita yang berumur…. Kasih sayangnye lain berbanding kita…. dan caranye juga berbeza… seperti ada suatu instinct di dalam jiwanye…. Aku kadang2 berlinang juga air mata bila melihat gelagat si Emily bersama atuknye…. Mungkin ini sahaja yang dapat dia berikan untuk memberi semangat kepada atuknye untuk pulih semula….. Insya-Allah….