Bunga melur yang mempunyai bau yang amat sedap…..
Kali ini adalah sambungan entry aku tentang aku dikacau hantu tempohari…. Kan aku ada katakan aku kena kacau sebanyak 3 kali, silap sebenarnye 4 kali…. salah satunye hampir membuat aku mengalami kemalangan maut…… Tapi kali ini aku cerita yang tak berapa seram dulu…..

Cerita kedua ni merupakan kisah untuk minggu depannye…. iaitu minggu ke dua tapi tetap malam Jumaat…. Time tu pukul 1.00 pagi…. Perjalanan balik dari UiTM Shah Alam ke Banting melalui Jalan Klang-Banting…. Time tu aku bawa motor slow je malam tu… sebab malam amat penat sekali…. dalam 80km/jam je…. mata pun layu je sebab angin sepoi2 bahasa…. ayat… tak hingat… sepoi bahasa apa, kalau naik motor, mestilah kuat semacamkan… sampai di satu selekoh sebelum sekolah lama aku iaitu Sekolah Menengah Sultan Abdul Samad (SSAS)… selekoh tu memang gelap…. utnuk kali keduanye aku dikacau lagi…. kali ini benda tu bagi aku bauan yang amat wangi….. eiii seram aku dibuatnye…..

Bunga yang sering ditanam di kawasan perkuburan….

Tengah aku bawa motor, tiba2 je hidung aku berbau minyak wangi bunga melor yang amat kuat…. seperti sebotol minyak wangi yang dibuka penutupnye dan diletakkan di depan hidung untuk hampir 20 saat…. padahal tengah bawa motor, sepatutnye apa2 bauan kita akan hidunye sekejap je….. siapa yang tak seram….. kalau nak diikutkan, kawasan selekoh tu bukan ada rumah orang yang menanam pokok bunga, kalau belukar adalah…… Jantung aku berdenyut kuat dan bulu roma tengkok meremang, dah sahlah ada yang hampir dengan aku ni untuk mengacau…. “Kurang asam punya hantu”, dalam hati aku berkata….. aku apa lagi tengking terus dengan nada yang tinggi “Hooi…!!!!” sambil membawa motor…… Lepas tengking je tiba2 bauan tu hilang….. langsung takde bau lagi….. Bulu meremang pun hilang….. Jantung pun kembali tenang….. Hampeh betullah hantu ni….. aku dahlah penat engkau kacau pulak…. nasib baik tak ditumpangnye motor aku hari tu….. siap peluk lagi…. mahu panik aku tie tu agaknye…. Kadang2 tu terbayang2 juga macamana kalau perkara macam tu berlaku…. eeiii seramnye aku……

Sampai rumah, mak aku tanya lagi macam minggu lepas…. Tapi kali ini aku cerita terus kat mak aku….. Mak aku senyum je…. aku dah dapat agak dah apa yang mak aku akan kata pada aku… Ayatnye, “Haa padan muka engko, balik lagi lambat2….”…. Hurrrmmm….

Advertisements