Selepas keluar dari wad hari Jumaat (23 Oktober 2009) tempohari…. Bapa aku ada satu appointment yang kena pergi sebab kali ni appointment Hepatology dengan doktor mengenai kes operation buang hempedu awal tahun hari tu….


Bapa aku ni semangatnye kuat… tapi kena rangsangkan sikit… kalau tak dia akan down sikit….


Time ni dia dah mula gelisah dan lenguh2 badan bila lama duduk kat wheel chair….. Mula dia suruh bawa dia berjalan pusing2 kawasan…..

Appointment kali ni agak lama menunggu… sebab ramai orang…. dan sebenarnye hari tu ada satu lagi appointment untuk bapa aku… Appointment dengan pakar fisioterapi…. Patutnye pukul 10.00 pagi… tapi sebab appointment kat sini lebih penting, so aku suruh bapa aku lepaskan kat sini dulu… kemudian baru ke Unit Fisioterapi pulak…. Sebab ke sana untuk mengajar bapa aku untuk senaman dan cara yang betul untuk bangun dari baringan dan duduk dengan betul….. Sebab sekarang ni bapa aku tidak boleh bangun dengan sendiri kena ada orang lain tolong dia bangun dari baring….


Chilabaey’s dengan maknye sedang menunggu giliran…..
Sebenarnye proses aku untuk bawa bapa aku ke HUKM sekiranya ada appointment agak rumit…. Adik beradik aku tak pernah ikut dan buat, sebab semuanye aku yang uruskan…. Kadang2 tu rasa nak menangis juga bila memikirkannye…. Diaorang rasa semuanye nampak mudah… Yang tahu sebenarnye kepayahan tersebut adalah mak aku dan adik aku Anor…. Ini disebabkan bapa aku tidak boleh berjalan seperti biasa sekarang… berdiri pun tak boleh lama pasti tumbang dan dengan itu aku terpaksa mengangkatnye dari satu tempat ke satu tempat… terpaksa pegang dia dan bertateh macam budak baru berjalan…. Sebabnye otot2 kaki bapa aku telah lembik dan kendur…. perkara ini berlaku kepada orang tua yang selalunye baru menjalani operation dan lama terbaring di atas katil…. Macam bapa aku hampir 3 bulan di dalam wad dan sejak itulah bapa aku tidak lagi kuat untuk berjalan….
Dengan adanye appointment fisioterapi yang akan dijalankan, aku berharap keadaan bapa aku akan pulih semula…. sekurang2nye dia dapat duduk sendiri dari baringannye…. Dekat pukul 12.30 tengahari baru giliran bapa aku sampai…. Menurut doktor bapa aku sekarang ini dalam keadaan yang amat baik dari segi darah, jantung, paru2 dan sebagainye… Tiada kuman dan jangkitan dalam darah dia…. Luka operation pun dah tiada masalah…. Syukur semuanye dalam keadaan baik….
Lepas tu terus ke fisioterapi, sampai2 jer serah borang dan jumpa doktor yang akan latih bapa aku, kononnye bolehlah buat hari ni, rupanye kalau dah terlepas waktu maka appointmentdan kena buat appointment baru balik…. alamak… manalah aku tahu pulak macamana prosedurnye macam tu…. Kalau sebelah petang untuk hari tu pulak doktor2 ada seminar.. So, tak dapatlah nak buat latihan tersebut…. Lepas tu doktor tu bagi tarikh dan masa yang baru…. aku kena bawa bapa aku lusanye…. pukul 8.00 pagi…. mak aiii awalnye…. Penat hari ni pun tak selesai lagi dah kena datang lagi…. Apa nak buat, syukur Allah masih memberikan lagi aku kekuatan dan kesihatan buat masa terdekat ni…. Alhamdulillah…..