Pernah makan benda alah ni tak…. Macam aku selalu juga aku dapat rasakan…. Tapi hakikatnye sukar untuk dicari sebenarnye…. Sejenis kerang yang dipanggil LOKAN… Itu menurut penjual lah namanye begitu…. Isinye macam kepah, tak macam kerang hitam…. Rasanye juga macam kepah…. Saiz memang besar2…. Korang tengoklah dalam mangkuk mak aku di atas tu… 4 biji dia jer dah penuh satu mangkuk….

Harga taklah mahal sangat, puas hatilah juga…. Tapi sesetengah orang akan kata rugi sebab beli kulitnye ajer…. Bagi aku kiranye puas hati jugalah sebab jarang dapat… Diaorang jual secara longgok jer…. Satu longgok RM10.00 jer…. Kalau yang sederhana, ada 50 biji Lokan dan kalau yang besar pulak ada 30 biji…. Yang bestnye beli kat sini, peniaga nia akan masukkan lagi Lokan tambahan dalan 5 ke 6 biji lagi… Tak kedekut langsung….. Kalau nak puas hati beli yang besar sebab isi dia 3/4 saiz cengkerang… kalau yang sederhana isinye separuh jer….

Banyak lagi yang tinggal kat gerai ni…. Dan satu2nye pun gerai yang menjualnye…. Kat mana aku beli…???? Itu adalah rahsia…. Hehehe… Takdelah, aku beli kat area Pantai Morib, tapi Lokan ni bukannye datang dari area situ…. ia dari Kuala Selangor….. Kadang2 tu dari Johor pun ada…. Kalau korang ingat aku ada ceritakan tentang LOKAN ni dalam entry ‘Perkhemahan Bagan Lalang, Sepang’ tempohari semasa aku berkhemah di Bagan Lalang….

Macam nilah rupanye LOKAN yang aku beli…. Ini yang telah aku bersihkan…. Gosok dengan berus lagi…. Kasi cantik….

Kali ni aku beli cuma 2 longgok jer…. Selalunye aku akan beli 3 longgok…. 1 longgok sederhana dan 1 lagi saiz besar…. Apa yang korang tengok di atas tu ada 3/4 lagi, lagi suku aku dah masak atas dapur…. Sebab aku cadang kat mak aku untuk buat 2 menu… Satu masak rebus dan satu lagi masak rendang….. Sedap…. Macam rendang kerang….

Apa2 pun operasi membersih…. Bab ni mak aku suka suruh aku buat sebab aku kalau bersihkan something memang mesti dapat kepujian… cewah…. Tapi sorry lah, makan masa sikit yer…. Habis suruh bersihkan sampai cantik….. kenalah ambil masa….

Kalau ketua tukang masak ada di dapur, yang mesti dijaga adalah kebersihan hakiki…. kalau tak nak telinga menanah, baik ikut perintah…. Kalau aku masak memang aku menitik beratkan kebersihan dapur…. sebab makanan yang nak dimasak tu kan nak dimasukkan ke dalam mulut…. kena bersih… Untuk menu pertama, aku handle…. sebab senang jer bahan2nye…. kalau yang lain tu malas sikit….

Menu pertama sedang berjalan dengan baik sekali…. macam susah sangat…. cuma bawang besar, serai yang dititik, cili besar yang dipotong panjang untuk bagi rasa tajam sikit, garam dan bahan perasa…. Senangkan….. Dari direbus kosong, aku suka macam ni lagi….

Chef Muz tengah menunjukkan tanda2 Lokan tu dah masak…. Bila cengkerangnye dah terbuka, itu kiranye dah masak dah…. Cuma semasa kerja membersih tadi, kita kena pastikan semua Lokan tadi dalam keadaan masih hidup…. sebabnye kalau kita tak memilihnye, Lokan yang mati akan merosakkan masakan kita…. bau dia dan rasanye memang kurang enak…. Dari banyak2 yang aku beli cuma sebiji jer yang mati… Dah aku keluarkannye awal2 pun…. Macamana nak tahu dia mati ke tidak, hanya pakar sahaja yang tahu untuk menentukan…. Tanya sama saya nanti…. hehehehe…..

Lokan yang sudah siap dimasak mengikut resepi aku dan mak aku sejak kecil…. Nampak tak..?? Ini baru 1/4 lokan yang dibeli yang masuk dalam periuk…. 3/4 lagi masih ada atas kabinet dapur….. Sedapkan rupanye…. Rasanye tak tahulah lagi….. Air tangan lelakilah katakan….

Inilah hasilnye menu masakan pertama dari Chef Muz untuk tengah hari ni….. Lokan masak rebus…. Cubalah resepi ni yer Cik2 dan Puan2….. Ianya boleh dimakan begitu sahaja dengan kuahnye atau kita boleh cicah dengan cili sos sebagaimana kita makan kerang rebus…. Oklah lepas ni aku akan teruskan menu kedua pula iaitu Rendang Lokan….. Tapi kali ni aku cuma ambil bab merebus Lokan separuh masak jer, yang lain2 tu wife aku dengan mak mertua dia pula bergabung tenaga…. Kalau harapkan aku jawabnye rendang jadi kuah karilah nampaknye…. Yang ini aku tak pernah mencuba…. sebab pakar2 ada…. oklah nanti aku sambung next entry pulak yer…. Selamat Mencuba……