Cerita aku semuanye dah BASI sekarang ni…. Terlalu banyak entry yang masih dalam draf… Masih tak sempat nak publish sebab takde ayat dalam tu cuma picture jer aku upload dulu…. Sejak 2-3 minggu ni, hidup aku agak kelang kabut, jadual harian yang tidak teratur sebab banyak masalah/kekangan yang berlaku pada aku sekarang ni….. semua benda aku kena handle dan tangani…. Hanya aku sahaja yang tahu….

Takpe, lupakan apa yang aku kata tadi, biar aku settlekannye sendiri…. Sebabnye blog aku ni perlu diupdate…. Dah bersawang dan banyak dah anak labah2 menetas dalam blog ni…. Terasa kesian pulak, nak buat macamana….
Kali ni aku mulakan semula blog ni dengan cerita basi minggu lepas…. Biasalah kat kawasan aku ni ada pasar malam (Pasar Malam Sg.Penchala) dan pasar ni sahaja yang ada gerai menjual pelbagai ikan sungai….


Yang aku difahamkan, diaorang ni mendapatkan ikan2 ini dengan kaedah menjaring…. Tapi lokasinye mak aii jauh sungguh dari area sini iaitu di Sungai Perak…. Sebab kat sana masih banyak lagi spesis ikan2 begini…. Mungkin orang perak dah muak kot makan ikan2 macam ni so, orang2 Lembah Klang lah yang dapat rezeki…..
Aku kalau ikan laut tak suka bersihkan@siang…. Tapi kalau ikan sungai dari apa spesis pun aku tak kisah…. Sebabnye kalau ikan laut ni, hanyirnye kuat sungguh tapi ikan ni pulak kurang tapi agak berminyak dari lemak badannye…. Baunye kurang sikit dari ikan laut….


Aku jarang makan ikan sungai sebab tulangnye banyak berbanding ikan laut…. Aku pernah bertanya dengan mak dan bapa aku tentang tulang ikan ni semasa kecil dan aku masih ingat lagi jawapannye sehingga sekarang….
Aku Chilabaey’s : Mak..!! Ada berapa banyak tulang ikan ni…mak…???
Mak Aku : Berapa engko nak…???
Aku Chilabaey’s : Nak tahulah….
Mak Aku : (Jawapan mak aku ketika tu) Sebanyak bintang di langit…..
Aku Chilabaey’s : Banyak tu…. (Sambil keluar rumah dan melihat di langit…)
Sejak tu aku bila aku cari ikan ni atau makan ikan ni, aku sentiasa akan teringat kata2 mak aku tu…. Insya-Allah sampai bila2…. Kali ni aku beli sebanyak 3 kilo dari 2 jenis ikan yang berbeza nama tapi rupa agak sama…. Ikan Lampam dan Ikan Terubul…. Aku beli ni pun buat bapa dan mak aku sebenarnye…. Orang gerai yang menjual ikan tu selalu akan bertanya dengan aku, dia ingat aku beli banyak2 ni untuk buat pekasam ker….
Penjual Ikan : Nak buat pekasam ker bang…..???
Aku Chilabaey’s : Takdelah bang (siapa abang pun aku tak tahu), buat goreng
dan masak lauk jer….
Penjual Ikan : Banyaknye borong…. (dalam hati aku, engko juga yang untung…)
Aku Chilabaey’s : Saje jer nak bawak balik kampung….
Macam tulah setiap kali aku beli kat gerai tu…. Soalan yang sama akan dia ajukan kat aku….. Mungkin orang lain beli sikit jer kot, sebab banyak tulang…. Aku jer yang beli banyak… ada tu aku pernah beli lebih 5 kilo…. sampai habis ikan atas dulang dia…. Insya-Allah minggu depan aku akan beli lagi…