Penuh semangat wajar Chilabaey’s mengikat belon-belon untuk jamuan makan malam Sabtu hari tu…. Tapi yang meniupnye anak2 buah aku sebenarnye… Aku takut nak tiup, kalau tiup pun pasti tak besar macam ni… Takut meletup…..

Ini cerita yang berlaku Sabtu malam Ahad hari tu, jamuan makan2 kat rumah aku untuk sambut birthday adik2, wife aku dan anak buah yang menyambutnye dalam bulan April ini…. Kali ni nak kasi meriah sikit, aku selitkan dengan menyediakan belon2… Sebenarnye nak suprise kan anak buah kecik aku Melly… Dia memang suka main belon….

Masing2 tengah menunggu adik aku Azu dengan Melly sampai… tak sampai2, perut masing2 dah lapar dah ni… Tapi kali ni aku buat secara potluck… Masing2 kena bawa satu sajian/makanan yang di masak di rumah masing2….

Time ni adik aku Azu belum sampai lagi, so makanan masih belum penuh di meja…. Macam biasa hidangan yang ada atas meja tu dari aku dan anak2 buah aku Intan dan Izzat, depa bawa beehoon Singapore…. Aku pulak macam biasa beli Satey Haji Samuri kat Up Town dan sebiji kek…. Kek dalam peti ais lagi….

Pukul 8.45 malam baru adik aku Azu sampai dengan Melly dan bapanye Is…. Wah depa bawa spegetti goreng…. Sedap tapi pedas giler… Pedas2 pun habis juga…. Ini sahaja hidangan malam tu…. Kalau ikut, banyak juga sebab yang meraikan malam tu seramai 9 orang….. ohhh lupa pulak, adik ipar aku EE pun ada juga… dia beli donut Big Apple…. Tambah satu lagi hidangan… Tapi simpan dalam peti ais buat dessert nanti…..

Macam biasa jugalah anak buah aku sorang ni akan memeriahkan dan mengecohkan majlis…. Belum apa2 lagi dia dah duduk kat meja dah…. Hehehe…. Tapi malam tu aku dajalkan dia…. Kesian tengok….. Pakngahnye memang macam tu suka menyakat… nanti aku ceritakan…..

Melly ni kalau suruh bergambar memang nombor satu…. Tapi senyum over betul…. Naik kelakar pulak kitaorang tengok… Tu yang adik aku Anor gelak terbahak2…. Jangan katakan Anor, aku yang nak tangkap gambar ni pun susah nak tahan…..

Lepas tu suka gaduh dengan adik aku Anor…. Yang adik aku ni pun sama jer suka sangat mengacau…. Pantang berjumpa… Ada jer suara Melly menjerit….. Lepas tu Melly mesti lari kat aku dan kat “Pakngah, tengok Usu….dia kacau…”….

Masa untuk mereka yang sambut birthday masing2 meniup lilin atas kek…. Melly tukang tengok… Konon2nye dia pun nak tiup juga….

Penghabisnye, lilin dah padam baru dia nak tiup….. Muka marah tu…. Sebab tak dapat tiup…. hehehe… Kitaorang gelakkan dia… Lagilah dia marah…. Dia pandang jer lilin tu atas kek…..

Sebab tak dapat tiup lilin, dia terus nak makan satey…..  Dan sekarang ni sesi memotong kek… tapi tak potong pun sebab nak bagi peluang kat Melly potong sebenarnye…. So, pelakon2 sila lakonkan adegan memotong yer….

Time untuk Melly memotong kek harijadi orang lain….. Budak2 memang macam tu….. Bagilah change…. Seronok juga aku malam tu walaupun tak cukup koram… Mak dan bapa aku ada kat kampung…. Tahun lepas semuanye ada…. Lagi meriah…. Akak aku yang sulong entah mana perginye, hantar wakil jer…

Makan time…. Ini yang ditunggu oleh masing2….. Amboi Anor, besarnye mulut engko…. Tahulah lapar…. Izzat engko control macho jer, ker control macha……

Anak buah aku Izzat yang sambut harijadinye ke-17 tahun pada malam tu…. Dia memang poyo… Tak sudah2 kepoyoannye…. Tapi tahun ni dia memang hampeh sebab kata tak dapat datang malam tu…. Masa aku masuk rumah malam tu dari membeli satey, dia boleh sergah aku dari belakang… Dia pakat dengan kakaknye Intan yang dia tak datang sebab ada hal…. Tengah aku sibuk2 letak makanan yang dibeli, dia terkejutkan aku dari belakang…. Kusss semangat….. Nasib baik pakngah engko takde sakit jantung… kalau ada dah pasti malam tu buat kenduri arwah…. Hampeh punya budak…..

Anak buah aku sorang Intan lagi tengah layan spegetti maktamnye yang pedas… Tu yang gatal kepala tu…. Anak buah aku sorang lagi Melly, tak sudah2 makan satey… Minat sangat dia….. Aku tangkap gambar dia tengah makan, boleh pulak dia marah kat aku…. Nak kena budak ni….

Senyuman kepuasan sebenarnye… Aku memang suka kalau keluarga aku dapat berkumpul ramai2…. Tak kiralah kat mana… Tapi aku suka kalau dibuat di rumah aku…. Tetamu yang datang tu sebenarnye adalah rezeki kita…. Lagi2 kalau kita dapat menjamu mereka dengan apa yang ada…..

Selesai sesi makan2, tibalah Santa Claus untuk memberikan hadiah…. Tapi bukan dalam stokin tau…. Alaaaa hadiah yang aku balut dalam entry yang lepas….. Semua tu untuk majlis malam ni lah….

Penerima hadiah yang pertama malam tu, adik aku Anor sebab tarikh dia 11 April yang lalu…..

Penerima hadiah yang kedua, adik aku Azu… Tarikh 15 April…. Punyalah pemalas, bukannye nak bangun… tahulah engko pregnant…. kalau tak pregnant pun memang malas…. hehehee….

Penerima yang ke tiga, tak lain tak bukan wife aku…. Tarikh sehari lepas adik aku Azu,  15 April…. Tapi tahun ni wife aku macam2 dapat sempena harijadi dia…. Hadiah ni buat syarat jer untuk malam tu….

Lepas tu, anak buah aku sorang ni Melly tanya “Hadiah Melly takde ker…???”… Pakngahnye cakap “Takdelah Melly….”…. Muka kecewa jer…. Sibuk dia intai dalam beg Crocs tu kalau ada hadiah lagi…. Kesian dia….

Dan penerima hadiah seterusnye 17 April, anak buah lelaki aku Izzat The Poyo’s….. Wah dah macam DO pulak aku time sampaikan hadiah…. Banyak sangat camera malam tu, tu yang banyak angle tu…..

Selesai semua terima hadiah dari aku, sesi bergambar beramai2… Time ni Si Is (bapa Melly dah keluar ada hal kat KL)… So, yang ada tinggal ini jer… Tukang tangkap gambar, adik ipar aku EE….. Melly takde hadiah so dia pegang hadiah Usunye jer….

Melly masih tak puas hati kot dia tak dapat hadiah malam tu…. Dia tanya lagi hadiah dia ada ker kat pakngahnye….  Muka sedih jer….. Siap landing kat makngahnye lagi….

Ingat aku kejam ker… Aku sebenarnye dah sediakan dah hadiah untuk dia…. Tapi aku sorok baik punya…. Aku dah agak dah, mesti dia nak hadiah juga malam tu nanti…. Mula2 tu dia taknak ambil, merajuklah konon….

Akhirnye dapat juga hadiah dari pakngah….. Hadiah dia lagi besar dari orang lain…..

Senyum sampai ke telinga bila dapat hadiah…. macam tulah jadi budak2… kita dulu entah macamana pun kita tak tahu… Entah lagi teruk dari ni…. Siap hentak2 kaki entah2… Guling2 sampai ke jalan raya… 

Sesi membuka hadiah, Melly suruh pakngahnye yang buka dulu… Lepas tu aku suruh dia pulak yang buka…..

Apa yang Melly dapat…?? Aku masukkan sebungkus keropok udang dan satu hadiah untuk dia… Mula2 buka tu, alaa keropok jer yang ada tapi bila selak lagi baru hadiah sebenarnye…. Apa hadiah Melly..??? Yang ada kat kepala Intan di bawah ni….

Inilah hadiah Melly tadi…. Dia malu nak pakai… kononnye…. So, Intan lah yang melaram dulu….. Si Melly ni dia minat satu kumpulan perempuan Korea yang pakai cekak kepala macam ni…. Kumpulan T-ARA lagunye ‘Bo Beep Bo Beep’…. Dalam kumpulan tu, depa pakai telinga harimau… Mana pulak nak cari telinga harimau, yang jumpa telinga rabbit… Kira oklah tu Melly…. Nanti pakngah cari yang lain kalau jumpa yer…..

Inilah kisah ‘Malam Sabtu Di Rumah Aku’ untuk tahun ni…. Gambar di atas menunjukkan senyuman kepuasan sebenarnye… Senyuman ker atau sengehan….  Aku suka ahli keluarga aku berkumpul ramai2 sebab bukan senang nak dapat macam ni… Padahal rumah masing2 bukannye jauh sangat pun… Insya-Allah tahun depan kita buat lagi…. Untuk entry kali ni aku tinggalkan kat korang muzik video kumpulan T-ARA yang anak buah aku Melly suka tu…. Aku pun suka juga…. Semoga anda terhibur….