Apa yang menyebabkan aku senyum begini…??? Banyak sebenarnye yang terukir dan terpahat di dalam dalam hati aku ini…. Sukar untuk dirungkaikan…..

Kalau yang ni aku kurang pasti… hehehe…. Sebenarnye aku sangat berpuashati dan berbesar hati bila sampai sudah masa yang selama ini aku usahakan…. Menguruskan dan memberikan pendidikan kepada adik aku Anor sehingga berjaya mendapatkan segulung diploma…. Tarikh 16 Mei 2010 hari tu, adik aku telah ke UiTM Shah Alam untuk rehersal konvo dia dan mengambil jubah graduasi (untuk Sidang Enam 24 Mei 2010)…. Bila dia bawa balik  jubah tu, aku sangat2 terharu dan tersentuh hati…. Tak sangka segala usaha dan harapan yang aku rancang selama ini untuknye membuahkan hasil….
So, malam esoknye aku cadang kat dia supaya ambil gambar memakai jubah dan juga baju kurung moden yang ditempah hari tu…. Konon2nye pra konvo lah…. Baju kurung wife aku yang belanja untuk adik ipar dia…. Elok pulak dapat jer jubah, baju kurung pun siap…

Adik aku Nur Hidayah Haji Zainal  a.k.a  Anor  a.k.a  Usu

Diploma Seni Lukis dan Seni Reka (Seni Reka Grafik dan Media Digital)

Buku yang dipegang tu bukan untuk diploma yer…. Itu untuk ijazah…. Lagi setahun setengah lagi baru engko boleh pegang sendiri punya….. Sekarang ni dia melanjutkan pelajarannye di peringkat Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) dalam bidang yang sama di UiTM Shah Alam pula…. 

Alhamdulillah segala berjalan lancar dan aku amat berbangga…. Tanpa sebarang penambahan semester dan keputusan setiap semester pun sangat2 bagus….. Malam tu anak buah aku sorang ni tidur rumah sebab aku jadi babysitter dia minggu ni, so macam2lah perangai dia kat rumah… Kerja nombor satu adalah mengacau Usunye….

Esok2 bila dah besar Melly pulak belajar sampai ke peringkat tertinggi pulak yer…. Jangan abaikan pelajaran…. Time muda inilah masa untuk belajar bukan untuk bebas melakukan perkara yang tak berfaedah…. Rugi sangat2…. Soal kewangan tiada menjadi masalah janji nak belajar….. Pelbagai saluran untuk membantu mereka2 yang ingin meneruskan pembelajaran sekarang ni…. Tak payah nak bagi alasan yang bukan2…..

Harapan aku untuk anak buah aku sorang ni, supaya belajar sebaik mungkin nanti…. Challenge Usu pulak nanti…. Melly ini sangat2 cerdik…. Ajar apa jer pasti dia dapat tangkap dengan cepat…. Loyar buruk sikit…. Macam pakngahnye juga… hehehehe….

Malam tu dapatlah beberapa keping gambar diabadikan di lensa kamera aku…. Sebagai kenangan….. Selebihnye gambar budak kecik ni jer…. Kaki kacau di rumah aku…. Bagus juga dia ada, meriah sikit rumah…. 

Akhir sekali, nak aku katakan…. Pelajaran amat penting untuk menentukan masa depan yang cemerlang…. Jangan pentingkan wang ringgit tetapi pendidikan anak2 diabaikan dan tidak ambil peduli…. Menunding jari antara satu sama lain…. Jangan jadikan anak2 tu sama seperti kita… Sepatutnye ibubapa kena membantu anak2 untuk lebih berjaya dari diri mereka sendiri…. Bukan mengajar anak2 dengan wang ringgit, bukan masanye lagi…. 
Bukannye mengajar supaya menjadi seperti diri ibubapa itu sendiri, supaya merasakan bagaimana kesusahannye dahulu…. Sepatutnye menggalakkan lagi anak2 belajar dan terus belajar…. Tanpa mengira waktu dan keadaan sekali pun…. Dan bukannye menggalakkan anak2 melakukan apa yang mereka suka…. Masih belum tiba masanye lagi…. Aku amat sedih bila memikirkan keadaan tersebut….  Renung2kanlah…..
Advertisements