Ini adalah malam pertama kita berhari raya… Orang yang apling ceria dan sangat bergembira adalah anak buah aku Melly…. Tahun ni adalah tahun pertama dia beraya dapat main bunga api… Sebelum ni dia tak pandai lagi, so takdelah nak ajar main bunga api tu…. Bila dia dilihat, dah besar dah rupanye anak buah pakngah ni…

Tahun pertama main bunga api ni, aku ajar juga main bunga api kucing…. Dulu masa aku kecil2, inilah bunga api kegemaran orang ramai… Dulu takdelah macam sekarang ni, macam2 jenis… Sebab tulah ramai yang putus jari tu… Dulu setakat melecur jari, terbakar kain jer… Sekarang lebih dari tu….

Walaupun dalam suka2 dia mian tu, pengawasan dari pakngah dan abahnye kena ada… kalau tak entah apa2 dia buat nanti…  Mahu terbakar kain bajunye nanti…. Tapi dalam masa yang sama pakngah dengan abahnye pun tengah gian nak bakar mercun sebenarnye… Hehehe… Tunggu masa jer…. 🙂

Dari sebelah tangan, lepas tu dua2 belah tangan pegang bunga api… Punyalah sukanye dia… First time mainlah katakan….

Walaupun dalam aku dan ahli keluarga yang lain merasakan sedikit kegembiraan menyambut raya, dalam hati tetap risaukan dan sentiasa berjaga2 dengan kesihatan bapa aku…. Kejap2 aku masuk jengok abah dan check suhu badannye… Takut demam lagi…. Sebab 2-3 hari sebelum raya tempohari, kondisi bapa aku kurang menyenangkan hati aku… Kejap2 demam, kejap2 demam…. Macam tulah perasaan aku dan keadaan hati aku dalam menjaga ibubapa yang sakit…. 
Ada juga anak2 sekarang ni yang langsung buat tak tahu jer pada ibubapa mereka dan tak perlu ambil tahu tentang keadaan ibubapanye…. Senang sangat melepaskan tanggungjawabnye, dan mungkin sebab taknak menanggung kos2 harian…. Mungkin duit tu nak buat pergi Mekah kot… Kat sana nanti boleh minta ampun atas segala dosa yang dilakukan, kononnye kot…. 
Bagi aku dalam apa keadaan sekali pun, ibubapa sangat2 penting dalam hidup aku dan keseluruhan perjalanan kehidupana aku…. Tak boleh nak diketepi2kan… Dosa sebenarnye mengabaikan tanggungjawab pada kedua ibubapa kita sebenarnye…. Budak sekolahpun tahu akan perkara tersebut…. Kalau yang tak sekolah tu, tak tahulah aku macamana pemikirannye…