Mungkin korang rimas tengok blog akukan… Ada jer gadget terbaru yang aku beli…. Satu demi satu aku paparkan kat korang…. Bukan apa, untuk panduan dan juga pendedahan tentang dunia IT sebenarnye… Dah tujuan blog aku ni wujud pun untuk dikongsi bersama denga korang… Jadi kalau ada gadget yang berguna untuk aku, maka ianye juga berguna untuk korang juga… Sebab aku bukannye seorang yang suka membazir dengan membeli gadget2 tertentu tapi penggunaannye sekadar tahap yang minimum sahaja….
Sebagai contoh kalau kita beli laptop dari Apple (Mac Book Pro ker, Mac Book Air ker atau model2 yang lain…) yang harganye paling kurang pun RM4,000 – RM12,000, tapi kalau kita sekadar nak gunakan Microsoft Office, nak chatting YM, main Facebook jer dalam kerja2 yang dijalankan, aku rasa ianye satu pembaziran yang ketara… Sebab kalau sekadar tahap itu sahaja penggunaannye, baiklah beli dari brand yang biasa2 jer, dalam RM2,000 jer pun dah boleh dapat dah sekarang…. Duit lebih tu boleh jugalah menyumbang kepada keperluan harian ker, bagi orang tua kita di kampung ker atau kita gunakan ke jalan yang lebih berfaedah….
Opppss…!!! Aku lupa, mungkin mereka2 ni beli untuk tayang logo buah epal yang dah kena gigit tu jer kot… Terlalu mengikut cara orang lain, nakkan stail dan nak menunjuk2… Bawa ke hulu ke hilir, berhenti sekejap kat Starbuck, buka laptop… Kalau tak dapat kat Starbuck, kat McD pun boleh, murah sikit belanja… Hehehehe… Apalah yang aku merepek ni…. Maaf yer, saje melepaskan perasaan yang terbuku… Sambung balik hal aku semula…

Rasanye aku dah tak ke Plaza Low Yat dah dekat setahun dah…. Kalau ikut2kan malas aku nak ke sana… Tapi memandangkan gadget yang aku nak takde di sekitar Damansara sebab dah kehabisan stok, terpaksalah juga aku ke sana…. Mula2 tu aku cari kat Curve, stok habis… Lepas tu ke Cinelasure pulak, outlet tu tak jual model ni… Hampeh…. Last2 aku ker, Ikano Power Centre…. Sama juga keadaannye, mereka tak jual model yang aku nak ni…. Dah letih mencari, so baliklah rumah dulu petang tu….

Kemudian wife aku cadangkan cari kat Low Yat pulak…. Uisshhh malasnye nak ke sana…. Bila difikir2 semula dan memandangkan aku nak guna gadget ni, dengan rela hati aku setuju dengan cadangan tersebut…. Aku bertolak lepas Maghrib, kurang sikit trafik…. Sampai Low Yat pukul 8.30 malam… Terus cari dari satu kedai ke satu kedai untuk compare harga…. Last2 tu dapat juga outlet yang jual dengan harga paling rendah berbanding outlet2 lain…. Siap bagi free gift lagi….
Dalam mencari2 tu, mata aku jeling2 juga Apple iPad yang dijual di sana… Harga pun agak menarik juga…. Stop Chilabaey…!!! Jangan nak buat perancangan lain pulak lepas ni… Apple iPad kurang berguna untuk aku…. (aku terapkan dalam hati…)… Itu semuanye kehendak nafsu tu… Pusing2 kejap dengan wife sementara diaorang belum tutup kedai lagi… Tengok2 apa yang terkini tentang teknologi…. Dan hasil pada gambar di bawah nanti…..

I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
V

Bukan satu tapi 2 biji terus aku beli… Hehehehe…. Inilah gadget yang aku cari kat Low Yat hari Isnin malam tu…. Bagi mereka yang tak tahu dan pernah melihat, ia adalah merupakan External Hard Drive atau External Hard Disc berkapasiti tinggi… Yang aku beli ni berkapasiti 1 TB bersamaan 1000 GB dari brand Western Digital (WD)… kalau nak beli dari brand Apple (dipanggil Time Capsole…) mahal sangat sampai mencecah RM1,099.00 untuk 1 TB dan 2 TB berharga RM1799.00…. Ish2… Membazir…!!!
Kenapa aku bersungguh2 untuk mendapatkannye…??? Sebab utama adalah aku memerlukan storage yang agak besar untuk projek baru aku sebab melibatkan kerja2 grafik… Lagi satu untuk dijadikan sebagai Time Machines untuk komputer Mac aku…. Time Machines ini adalah satu system yang diwujudkan oleh Apple untuk menjadi sebagai backup data dan backup system di dalam Mac… Umpama satu salinan komputer kita…. Sekiranye terdapat kita mempunyai masalah dengan data2 kita yang terdahulu, terdelete ker, damage ker atas kesilapan kita atau orang lain, kita boleh mendapatkan data2 atau fail2 itu semula dengan menggunakan App Time Machines ini…. Ini adalah untuk pengguna komputer Apple sahaja… Macam Back To The Future…. Bawah ni mengenainye….

Nampak tak kecanggihan yang terdapat pada komputer Apple ni… Memang harganye mahal tapi kelainan teknologinye sangat2 aku kagumi… Sebenarnye bukanlah aku beli sampai 2 biji sekali… Sebiji tu adalah kepunyaan adik ipar aku EE… Dia nak buat backup untuk Mac Book Pro dia… Dia beli minggu lepas dan aku beli minggu ni…. Kalau korang tengok gambar di bawah, jumlah storage yang free ada 858 GB lagi… Dah luak sikit sebab itu bukan aku punya… Hehehehe… Aku punya masih dalam kotak lagi… Sayang nak buka…. Minggu depan kot baru guna…

Macam nilah gadget terbaru dari aku untuk tatapan korang semua… Kalau korang pakai pc biasa pun boleh gunakan gadget ni, sama jer macam external hard drive yang lain cuma takleh lah nak bawa ke mana2 sangat sebab ianye menggunakan power supply…  Oklah kalau ada masa nanti aku buatkan video demo untuk penggunaannye yer… Choooowwwww….