Salam tengahari Jumaat semua…. Jap lagi dah nak sembahyang Jumaat…. Sebelum sembahyang tu pasti kita makan tengahari dulukan…. Sebenarnye aku nak ceritakan satu menu favorite aku iaitu masakan Asam Pedas… Tak kiralah Asam Pedas Ikan Pari ker, Ikan Tenggiri ker, Ikan Parang ker atau lain2… Janji Asam Pedas…. Dan yang pastinye Asam Pedas tu mak aku yang masak….
Kali ni aku dengan mak aku buat sedikit perubahan dalam masakan Asam Pedas mak aku…. Aku cadangkan mak aku utnuk masukkan Sayur Kimchi dari Korea…. Mana pulak aku dapat Kimchi ni…??? Sebenarnye ada member aku yang belikan dari Korea, original Kimchi tau…. Kat Damansara pun ada juga yang menjualnye, tapi tak seperti yang aku dapat kali ni… Rasa dia lebih sedap untuk dimakan macam tu sajer…. Yang dari Seoul Garden pun tak dapat tandingi rasanye… Sangat2 puas hati….
Dan pastinye masakan mak aku tu menjadi dengan jayanye…. Kalau selalu, mak aku campurkan dengan kobis atau sawi jeruk dalam asam pedas dia… Tapi kali ni kitaorang masukkan Kimchi, rasanye sama sajer… Cuma Kimchi ni rasa masam sikit bila dijadikan asam pedas… Kalau sawi atau kobis jeruk, kita akan rasa texturenye agak masin sikit…. Itu sajer yang membezakannye…

Ini dia Kimchi dari Korea yang aku maksudkan…. Yang ini aku dah potong2 kecil… Tkkan nak makan setongkol macam tukan….??? Memang sedap giler…. Lagi2 kalau simpan di dalam peti ais…. 

Selain Asam Pedas tersebut, wife aku tolong gorengkan tauge dengan kucai….

Yang ni aku yang goreng… Macam2 jenis ikan masin ada… Ikan bulu ayam, ikan sungai pekasam dan ikan tenggiri jeruk…. Naik hancur ikan masin aku goreng….

Dan yang ini pulak masakan kedua  mak aku, masakan Gulai Rebung Cili Api dengan ikan Tenggiri…. Pasal ada lauk Asam Pedas tu, so lauk ni aku tak sentuh pun…. Macam tulah aktiviti aku dengan wife aku kalau balik ke Banting…. Sebenarnye nak bagi mak aku rehat, yang masak pastinye anak2…. Bagilah mak kita ni rehat, walaupun dalam hatinye nak juga buat semua2nye ini….. 
Dahlah sebelum ini menjaga arwah abah aku yang sakit…. Tak kenal penat, makan entah ke mana, tidur entah ke mana, sembahyang pun kelang kabut dan kesihatannye juga tak diendahkan…. Hujung2 minggu tu bagilah dia rehat dan ruang yang secukupnye…. Kita sebagai anak sebenarnyeperlu tahu akan keadaan mak kita sebenarnye…. Bukanlah makin menyusahkan lagi hidup dia…. Tak terbalas sebenarnye jasa dan pengorbanan mak aku dalam keluarga sebenarnye…. Hanya yang tahu sajer akan memahaminye…..